Szkoła animatorów — spotkanie 5.
Jak być animatorem z prawdziwego zdarzenia i jak radzić sobie z problemami. Jak się ma posługa animatora do innych posług we wspólnocie..
I. Konferencja
- Animator: nie supermen duchowy, ale człowiek umiejący troszczyć się o drugiego
- Zasadnicza różnica między funkcją lidera a funkcją animatora.
- Analogia lekarz - pielęgniarka
- Dlaczego niebezpieczne jest łączenie funkcji animatora z inną funkcją we wspólnocie
- Właściwy stosunek do uczestników: koleżeństwo? paternalizm? mistrzostwo? przyjaźń? opieka?
- Stosunek do innych animatorów. Spotkania animatorów, wspólna formacja i modlitwa.
- Rozumienie zasady podwójnego celu:
- Mam pomóc drugiemu człowiekowi w osiągnięciu pewnych celów duchowych (w skrócie: dojrzałości duchowej)
- Mam pomóc drugiemu człowiekowi w dobrze pojętej samorealizacji (broń Boże nie w rozumieniu Rogersa czy Maslowa!)
Z tej zasady wynika dobór metod: nie mogą być ani skrajnie obiektywne, ani skrajnie subiektywne. Dlatego konspekt opracowany przez kogoś innego to dopiero punkt wyjścia, a nie materiał wystarczający do poprowadzenia spotkania.
- Problemy:
- Związane z uczestnikami
- Typy osobowości
- Typy światopoglądu (zwłaszcza problem postmodernizmu!)
- Naturalny opór przed zmianą życia
- Problemy psychologiczne i psychiatryczne
- Zmiany w życiu
- Związane z programem.
- Brak wizji strategicznej (etapy życia duchowego)
- Brak programu długoterminowego: wizja drogi, która powinna być w miarę jednolita w całej wspólnocie
- Trudność dostosowania programu do rzeczywistych potrzeb uczestników
- Błędne dobranie metody lub tematu konkretnego spotkania
- Związane z animatorem
- Pytania, na które nie umiem odpowiedzieć: niedostateczna wiedza
- "Ty tego nie przeżyłeś": zbyt małe doświadczenie życiowe
- Uwarunkowania własnej osobowości: znać swoje siły i słabości
- Brak czasu lub innych środków
II. Konferencja metodyczna: ks. Jarosław Buchenfeld, Metody aktywizujące
III. Spotkanie w małych grupach
IV. Krótkie podsumowanie
Copyright © Maciej Górnicki 2002